Nye mål for året - barnas kost i fokus

Like sikkert som vinteren, som sola og som at jeg er jente, vil det altid være snakk om nyttårsforsetter i større eller mindre grad. Nyttårsforsett betyr jo  i prinsippet og sette seg et mål/plan eller et ønske for det nye året som svært mange starter på men ikke like mange klarer og følge opp.
Og i år som i fjor har jeg satt meg mål, denne gangen noen nye, å noen vedlikeholdsforsett. Eneste forskjellen er at denne gangen har jeg tatt meg den frihet til å implisere nesten hele min familie, både de i min egen lille familie, og noen i den familien jeg kommer fra. Og felles forsett for oss er forbedring av kostvaner. Jeg og mine barn følger dog en litt annen mer bevist strategi, enn det de andre på forsettet gjør.

BARNA I FOKUS
Og hovedmålet mitt er barna, for mine barn er det mer grønnsaker på kostplanen og mindre søtsaker det blir slått et slag for i første omgang. I de årene de har levd, har det vært mye kjeks, småspising av sjokolade og jus m.m - men det er nå mens de er unge og mens vi ennå kan påvirke de i aller største grad viktig og få innført en sunnere kost, slik at de skal kunne fungere på best mulig måte, å at de får i seg rett mengde vitaminer og mineraler.

FORANDRINGER
To uker inn i det nye året har det allerede skjedd store forandringer. Søtsakene og kjeksene som ble tatt forgitt en
helt vanlig onsdag eller torsdag, er ikke lengre der. Ved sykdom, bursdager og andre merkedager får man kose seg, og gjerne masse. Men det er alle de andre helt vanlige dagene innimellom som nå er blitt normale.
Det vil si at viss ungene er småsultene mellom middag og kvelds, eller ønsker noe godt, så får de frukt eller grønnsaker og da særlig gulrot eller agurk oppskjært i strimler, og litt yoghurt som dip, som blir servert - å de elsker det.
I tilegg lærer de seg å smake på en og annen ny grønnsak til middag hver uke. Elias har hatt en vane, selvfølgeli fremhjulpet av foreldrene, avvist interesse for grønnsaker, og funnet ut at det er noe han ikke liker, så derfor har mat tidligere vært skilt ut til han før det har gått i wok eller lignende, slik at han skulle få i seg litt mat i stede for ingenting, men det er pågrunn at vår tidligere uvitenhet. Nå derimot og ikke bare de siste to ukene men litt lengre tilbake så har ikke de små særskilte matvarer, og det lages ikke flere retter og varianter av et måltid - nå spises det som blir servert. Og ligger det noe grønt igjen etter en middag, er det helt i orden, for sakte men sikkert blir nye grønnsaker/retter prøvesmakt, å når de forstår at det faktisk er godt og ikke farlig, så blir det spist mer av neste gang. Forskning viser at unger må få mulighet til å smake på den nye maten opp til 6-10 ganger før det blir kjent for dem. Mens i vår menneskelige natur gir vi gjerne opp etter 3-4 forsøk.

IKKE ALLE ER LIKE
Det har seg slik at noen barn er mer mottakelige og villige enn andre, når det kommer til å spise og nyte grønnsaker, men blir det en naturlig del av hverdagen til en familie, så legger de på seg en vane som mye lettere vil følge de livet ut, så ikke gi opp! Det er bare helsemessige gevinster ved å spise frukt og grønt, og gode vaner får man, viss det læres fra starten av.
Dessuten handler det om å finne stemningen for frukt og grønt i hjemmet. Så lenge autoriteter i huset passer på at det altid er frukt og/eller grønt hjemmet, så vil det også bli en mer naturligdel av måltidene. Men å tvinge i noe et barn vet at det ikke liker er ingen løsning, tilby heller en eller andre typer til mat enn akkurat den ene som blir avvist av barnet, eventuelt prøv å tilby det på nytt ved neste måltid, for trivsel og glede før og under mat, gjør barn mer mottakelig for ny mat, enn viss det er vang og utrivelig stemning.

I det store og hele må du bare følge stemningen i familien. Så lenge du passer på at det finnes grønnsaker i huset og at de er en fast del av måltidene, så vil de en dag bli populære å spise. Hvis barna går fra grønnsakene sine, trenger du ikke å gjøre en stor sak ut av det, men tilby grønnsaker igjen ved neste måltid. Ha det trivelig under
måltidet - glade og avslappede barn er mer mottakelige for ny mat.

HOLDNINGER OG IMPLISERING
Holdninger til grønnsaker læres gjennom hva du gjør, ikke bare gjennom hva du sier!
Og bruke dessert som ros til de som er flink å spise grønnsaker, er feil, feil , feil! Da kan du like gjærne si at grønnsaker er noe herk, som må spises - så dessert blir en trussel i negativ forstand for grønnsakerne, og ikke noe oppmuntrende. Å bruke en mattype satt opp mot en annen er ikke lurt når man skal lære eller tilvenne barn noe nytt i kosten. Så jeg ville ungått å bruke en type mat som belønning for annen mat.

Det som kan hjelpe er å implisere barn i matlagingen. At de får være med å skrelle, se, velge ut og tilberede mat er viktig. Hjemme hos oss, får min treåring røre i matgrytene, skjære opp fruktsalat med en mindre kvass kniv, å velge ut både middagsforslag å hvilke grønnsaker vi skal bruke, for da får han mer matglede, å ønsker svært gjerne å smake på/få andre til å smake på, det han selv har laget, å dermed økes hans interesse for ny mat.
Minstejenta hun spiser det meste, og vi merket en gang vi satt en skål med druer på borde, sammen med en skål non stop at hun gikk bort til druen og spiste den opp, før hun kasta seg over non-stop'en og da bestemte vi oss for å prøve mer frukt å grønt før godteri til henne og det funker. Frukt er hun kjempe glad i.



Ikke alle barn er lik, og jeg ser stor forskjell på mine barn. Som foreldre er det viktig at forventningene ikke blir alt for store, og at barna for tid til å lære seg å like det de får, for matglede er utrolig viktig. Både for store å små.
Mat man overhode ikke liker etter utallige smaksrunder, bør man i hovedsak og redusere eller unngå i større eller mindre grad, men ikke utelukke, for med tid å stunder kan det likes av den som misslikte det svært sterkt tidligere.
Man bør i aller høyeste grad ha som mål at maten som blir servert til middag er den eneste den dagen, å ikke lage noe annet bare for at foreldre tror at barna ikke liker det, det er opp til barna. Det er viktig og smake på forskjellige retter, og barna tar ikke skade av det. Ikke foreldrene heller foresten:)

Ha ei riktig god helg!
 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Ann Sofi

Ann Sofi

24, Rana

Ann Sofi hete æ. Gift me verdens desidert snilleste mann, mamma t 2 søte små som fylle livet mitt me glæde, kjærlighet og de bekymringe som måtte følge med d å være mamma! Er svært tilfreds <3

Kategorier

Arkiv

hits