BROKKOLI

Da har jeg bestemt at det i min lille blogg som i bunn og grunn er laget for min livstilsendring som startet for omtrent akkurat 1 år siden, nå skal bli beriket med så rasjonelle produkter som frukt og grønnsaker og først ut i ilden er ingen ringere enn brokkolien
Men det viktigste her er å fokusere på hvor mange helsebringende effekter sunn mat har - sammenlignet med usunnmat som har en helseødeleggende effekt.
 Hva vet du om brokkolien foresten, vet du lite, kan det være lurt og se nedenfor hvilken effekt hr.brokkoli kan ha.

 

Å spise mye brokkoli sikrer deg ikke bare viktige næringsstoffer, det kan også forebygge og forsinke kreft, betennelser og styrke immunforsvaret. Dersom du noen gang har lurt på hva som er så sunt med sunn mat, bør du lese dette.

Det finnes mye forskning på de positive effektene du kan få av å spise brokkoli
Å spise brokkoli kan blant annet redusere risikoen for betennelser og kreft i magen, for prostatakreft og for andre kreftformer. Det kan redusere risikoen for at allerede påvist kreft skal bli mer aggressiv, det har en foryngende effekt på immunforsvaret, og det kan forebygge hjerte- og karsykdommer. Det kan også forebygge eller forsinke utviklingen av HIV, Alzheimers sykdom Parkinsons sykdom og for tidlig aldring.


*Nær halverer nivået av magesårsbakterie
Klorofyll og sulforafan er blant de gunstige stoffene vi finner mye av i brokkoli. Klorofyll kan beskytte DNA-molekylene i cellene våre mot skader - ved blant annet å absorbere giftige forbindelser og uskadeliggjøre såkalte frie radikaler.
Helicobacter pylori er en bakterie som kan forårsake magesår og medvirke til utvikling av magekreft og tette blodårer.  Og studier viser at den gruppen som fikk brokkolispirer daglig, reduserte nivået av mangden antigener med helivobacter pylori med mer enn 40%. 8 uker etter studiene med å spise brokkolispirer ble avsluttet var nivået av magesårsbakterien tilbake til normalen.

*Reduserer veksten av aggressiv prostatakreft
Sulforafan synes også å ha en gunstig virkning ved kreft i tykktarmen og i prostata. En ukentlig servering med brokkoli kan redusere risikoen for den aggressive formen for prostatakreft med 45 prosent, konkluderer en studie

- En annen studie har vist at man får best effekt ved å kombinere tomat og brokkoli
- En slik diett har vist seg å kunne krympe prostatasvulster til det halve.

*Forstyrrer enzymer som bidrar til vekst av kreftceller
Indol-3 carbinol er et annet våpen i kampen mot kreft. Dette får du også gjennom å spise blant annet brokkoli og kål. Indole-3 carbinol virker ved å nedsette aktiviteten i et enzym som blir forbundet med raskt utviklende brystkreft. Forskere har tidligere funnet ut at indol-3-carbinol forstyrrer cellevekst. I tillegg dempes tendensen til spredning, og stoffet forandrer egenskaper i kreftceller som gjør at de kan feste seg til annet vev. Samme stoff er observert å motvirke også overlevelsesevnen til kreftceller. Summen av disse effektene er i følge forskerne at det hemmer veksten av kreftsvulster.

*Kan bidra til å reparere skader forårsaket av høyt blodsukker
En studie hevder til og med at stoffet sulforafan kan være med på å reparere skader som er forårsaket av høyt blodsukker. Det ser ut til at sulforafan hjelper til med å produsere enzymer i kroppen som beskytter blodkar ved å redusere de vevsødeleggende substansene som blir utløst av høyt blodsukker. Karsykdom er en den sentrale komplikasjonen ved diabetes. Det fører til hjertesykdom, slag, ødelegger små blodkar i øyet - noe som kan føre til øyeskader, skader på nyrene, og dårlig sirkulasjon i beina - noe som igjen øker risikoen for amputasjon.

*Spis nok folat- forebygg demens
Ved forebygging av Alzheimers sykdom er det inntak av tilstrekkelig folsyre det fokuseres på. Å spise mye av grønnsaker som er rike på folsyre/folat - for eksempel brokkoli - angis å kunne halvere risikoen for å utvikle Alzheimers sykdom (demens).

*Rik på vitaminer, mineraler og antioksidanter
Brokkoli er rik på vitamin A, C, K, E og folinsyre. I tillegg er det en god kilde til mineralene jern, kalsium og kalium, og inneholder en lang rekke antioksidanter (kartenoider, flavonoider, klorofyll og glukosinolater).

 *Brokkoli er sunt - men kurerer ikke sykdommer



*Hvordan behandle brokkolien.
Brokkoli har kort holdbarhet dersom du oppbevarer den i romtemperatur - da holder den ikke i mer enn et par dager før den blir gul. Du bør heller ikke oppbevare den sammen med frukt og tomater - dette kan fremskynde aldringsprosessen. Dersom du oppbevarer brokkoli i kjøleskap ved 0-4 grader og i en plastpose eller plastboks, holder den seg best.

Når du koker brokkoli, bør du starte med å skjære av stilk-enden og bladene, og dele den opp i 2-4 biter. Vent deretter i fem minutter før du koker den. For å unngå å miste mye av de gode stoffene i brokkoli, må du dele den i biter, og du må ikke overkoke den. Damp eller wok den i sunn olje i maks fem minutter.

 Denne informasjonen er hentet fra NHI.no - mer enn mat

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Ann Sofi

Ann Sofi

24, Nordkapp

Ann Sofi hete æ. begynte i høst på en bachelorgrad i ernæring, så våren 2013 er jeg forhåpentligvis erneringsfysiolog. Etter en livstilsendring våren 2010, så har jeg fattet stor interesse for kost og ernæring, og dette er noe som følger meg i bloggen en hel del. Ellers blogger jeg nok en del om familien, og andre dagligdagse hendelser.

Kategorier

Arkiv

hits