Fish'n chips eller bare hjemmelagde fiskepinner

fish'n chips er det noen som kaller det, jeg på min side kaller det hjemmelaget fiskepinner, med dillovnsbakte poteter! Ser kanskje like "usunt" ut som fish'n chips - men etter min smak er kontrastene store, og det kan jeg garantere at fettinnholdet også er. Er litt forskjell på fiskepinnene til findus å de du lager hjemme selv.
Dette var nemlig middagen vår i går. Har en del fisk i heimen, men hvor kjedelig er det ikke å spise kokt eller stekt torsk et utall ganger?! Derfor har jeg prøvd å droppe de tradisjonelle kokte eller stekte versjonene og heller laget litt forskjellig torskemiddager som gir deg noe annet i matveien, også blir man rett og slett ikke lei fisk heller.
Fisk kan brukes til så mye mer enn å bare melpanere den, eller hive den i en gryte saltvann. Ovnsbakte fiskeretter, fiskepinner, glaserte fiskeretter, fiskesupper tilført ulike sjømatstyper, fiskegratenger mm.

Her er min versjon av fiskepinner med dillpoteter.

Poteter:
Salt
Pepper
Rapsolje
Dill ( helst fersk )
Poteter i båter


Skjær i båter, ha på bakepapir, krydre med salt og pepper. og kutt opp en neve dill og ha over. Drypp over olje.
Stek i ovnen på ca 200-230 grader i ca 1/2 time. Avhengig av hvor godt stekt man ønsker de. Kan gjerne ha over litt sitrondråper før steking også. Det gir litt syrlighet til de andre rettene.

Fiskepinner:
Torskefilet ( skjært i 2-3 cm tykke skiver - halvfryst fisk er lettest å skjære/panere )
2 egg
Kavring
Melblanding( mel, salt og pepper )


Her lager jeg melblandingen og vender torskebitene i. Så vender jeg dem i vispa egg, og over i strøkavringen ( bruk gjerne sukkerkavring, gir litt søtlig smak til de )
Så steker jeg de på pannen med bittelitt smør, sammen med en god raps eller solsikkeolje.
Er i grunn veldig enkelt.


Råkost:
Gulrot 4 stk
Kålrabi 1 skive
Eple 1 skive
selerirot/stang litt ( helst rot )


Under råkost kan man lage et hav av varianter. Til denne kan man tilsette rømmedressing, slik at det blir en råskost salat. Man kan lage med bare gulrot og eddiksvann. Alt etter hva man føler for egentlig.


Tomatsalat:
Tomater
Basillikum
Hvitløk
sjalottløk
Olje
Soyasaus
Salt, pepper


Kutter tomatene i skiver,  legger de over på bakepapir i ildfastform, så har jeg over finkuttet sjalottløk, og presset hvitløk. Kryderer forsiktig og har noen dråper soyasaus og olje over, å "baker" de i ovnen på cva 200 grader i 10-15 minutter.



Denne retten setter både store å små i huset pris på. Å hva er da bedre enn at barn spiser så mye fisk at det altid blir tomt? For meg ingenting. Er veldig glad for at de er glad i fisk!



Bon apetitt :o)


NB! Har by the way lagt til noen førbilder på ariane sitt rom, under "Høyt fravær" innlegget mitt..

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Ann Sofi

Ann Sofi

24, Nordkapp

Ann Sofi hete æ. begynte i høst på en bachelorgrad i ernæring, så våren 2013 er jeg forhåpentligvis erneringsfysiolog. Etter en livstilsendring våren 2010, så har jeg fattet stor interesse for kost og ernæring, og dette er noe som følger meg i bloggen en hel del. Ellers blir bloggen handle om de tingene som opptar meg i tilegg til ernæring - nemlig mine elskverdige barn og hjemmet/interiør

Kategorier

Arkiv

hits